drogi płatne e-TOLL

Kontrola e-TOLL – więcej punktów kontrolnych od stycznia 2023?

30 stycznia 2023
czas czytania: 5 min
czas czytania: 5 min

Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamow.e-tollgps.pl

System e-TOLL – bramki na autostradzie – geonavi.com.pl

Wprowadzenie elektronicznego systemu opłat na autostradach to z całą pewnością korzystny ruch dla polskiego rządu. Koszty obsługi się zmniejszyły, a rozszerzenie sieci płatnych dróg jest znacznie prostsze, ponieważ nie wymaga inwestycji w infrastrukturę. W związku z tym nikogo nie powinien dziwić fakt, że system e-TOLL już wkrótce zacznie obowiązywać na kolejnych odcinkach. Gdzie od stycznia 2023 roku zostanie wprowadzona kontrola e-TOLL? Wyjaśniamy.

Gdzie obowiązuje e-TOLL?

e-TOLL zaczął obowiązywać jako jedyna metoda pobierania opłat za przejazdy drogowe w grudniu 2021 roku na wybranych odcinkach dróg. Wcześniej obowiązywał okres przejściowy, który umożliwił kierowcom przyzwyczajenie się do nowego systemu.

System e-TOLL dotyczy wszystkich kierowców, choć nie w jednakowym stopniu. W przypadku tzw. pojazdów ciężkich (pojazdów lub zespołów pojazdów powyżej 3,5 t, a także autobusów niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej) zakres oddziaływania jest szeroki. Drogi płatne e-TOLL dla tych użytkowników to bowiem zarówno autostrady czy trasy ekspresowe, jak i odcinki dróg klas G i GP. Gdzie działa e-TOLL? Mapa płatnych odcinków jest dość rozległa i można ją sprawdzić na oficjalnej stronie rządowej systemu (etoll.gov.pl). Funkcjonuje na niej także kalkulator opłat, który pozwala wyliczyć, ile będzie kosztował przejazd określoną trasą.

A gdzie obowiązuje e-TOLL w przypadku pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych poniżej 3,5 tony i motocykli? Lista odcinków jest zdecydowanie krótsza i obejmuje jedynie dwa fragmenty autostrad:

  • A2 Konin-Stryków,
  • A4 Wrocław-Sośnica.

Nie oznacza to jednak, że w przyszłości punkty e-TOLL nie pojawią się również w innych miejscach. Co więcej, z wypowiedzi przedstawicieli rządu można wywnioskować, że stanie się tak już w niedalekiej przyszłości.

Warto jednak wiedzieć, że system e-TOLL obowiązuje tylko na odcinkach pozostających pod zarządem GDDKiA. Odcinki koncesjonowane (zarządzane przez prywatne podmioty) nie mogą być objęte tego typu opłatami. Dlatego zwykle obowiązuje na nich tradycyjny model płatności wymagający zatrzymania się przed szlabanem i uiszczenia opłaty w bramce.

Sprawdź również: 5 zastosowań monitoringu GPS w branży logistycznej

Nowe drogi płatne e-TOLL w 2023 roku?

Środki pozyskiwane z tytułu opłat drogowych są przeznaczane przede wszystkim na utrzymanie dróg w dobrym stanie oraz nowe inwestycje. Dlatego są one tak ważne dla rządu, a przede wszystkim Ministerstwa Infrastruktury. Regularna kontrola e-TOLL pozwala się upewnić, że przepisy są przestrzegane. Natomiast planowane poszerzenie zakresu obowiązywania systemu ma zapewnić jeszcze więcej środków na rozwój sieci dróg w Polsce.

Wiele wskazuje na to, że obecne drogi płatne e-TOLL zostaną poszerzone o kolejne odcinki. Mówi się o dodaniu do systemu dróg oddanych do użytku w latach 2017–2022 – jest to ok. 1600 km samych dróg ekspresowych i autostrad, w tym m.in. autostrada A1 na odcinku pomiędzy Tuszynem (w woj. łódzkim) a Częstochową. Początkowo mówiło się o tym, że nowe punkty e-TOLL mogłyby zacząć obowiązywać już od początku 2023 roku, ale na razie brakuje na ten temat oficjalnych informacji. Wiele wskazuje jednak na to, że zmiany nastąpią wkrótce, a kierowcy będą musieli przyzwyczaić się na nowo do tego, gdzie działa e-TOLL.

Nowe drogi płatne e-TOLL – dla kogo?

Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli rządu zmiany będą jednak wprowadzane stopniowo, podobnie jak to miało miejsce przy implementacji samego systemu. Nowe drogi płatne e-TOLL początkowo mają dotyczyć tylko tzw. pojazdów ciężkich. W związku z tym dodatkowe opłaty dotkną przede wszystkim przedsiębiorców z branży transportowej.

W kontekście samochodów osobowych najczęściej mówi się o poszerzeniu systemu e-TOLL o fragment autostrady A1. Najprawdopodobniej stanie się to jednak najwcześniej w 2024 roku. Być może zostaną do niego dołączone również inne odcinki dróg, ale tylko najwyższych klas. W zamian rząd obiecuje zniesienie opłat na odcinku autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Najpierw GDDKiA musi jednak odzyskać kontrolę nad tą trasą. Obecnie zarządza nią zewnętrzny podmiot, a koncesja kończy się w 2027 roku.

Ciężarówki na autostradzie – kontrola e-TOLL – geonavi.com.pl
Rozszerzenie systemu e-TOLL jest nieuniknione, choć nie wiadomo, kiedy dokładnie to nastąpi i w jakim zakresie. Najpewniej jednak zmiany dotkną w pierwszej kolejności użytkowników tzw. pojazdów ciężkich.

System e-TOLL – dodatkowe zmiany już od stycznia 2023 roku

Poszerzona kontrola e-TOLL to jednak nie wszystko, o co martwią się kierowcy. Nowe punkty e-TOLL nie zostały jeszcze oficjalnie potwierdzone, ale wiadomo, że od stycznia zmienią się stawki za przejechane kilometry. Ma to związek z waloryzacją, która opiera się o wskaźnik inflacji. Ministerstwo Infrastruktury określa podwyżki jako „groszowe” (będą wynosić od 3 do 8 gr/km), ale mogą one nadwyrężyć okrojone budżety wielu przedsiębiorców. Warto bowiem zaznaczyć, że nowy cennik e-TOLL będzie obowiązywał tylko w przypadku pojazdów powyżej 3,5 t oraz autobusów.

Nowe stawki, podobnie jak dotychczasowe, będą zależeć od:

  • klasy emisji spalin,
  • dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (są one podzielone na dwie grupy: od 3,5 t do 12 t i powyżej 12 t),
  • kategorii drogi.

Najwięcej zapłacą właściciele starszych pojazdów, które nie spełniają współczesnych norm emisji – ich stawki są mniej więcej dwukrotnie wyższe niż w przypadku najnowocześniejszych pojazdów zgodnych ze standardem EURO 5. W 2023 roku za drogi płatne e-TOLL trzeba będzie zapłacić:

  • od 24 do 64 groszy za każdy kilometr w przypadku dróg klasy A i S (autostrad i dróg ekspresowych),
  • od 20 do 50 groszy za każdy kilometr w przypadku dróg krajowych klasy GP i G.

Należy pamiętać, że na wszystkich odcinkach płatnych obowiązuje kontrola e-TOLL, a za brak opłaty naliczane są kary pieniężne. Jeśli chcesz upewnić się, że dane geolokalizacyjne będą przekazywane prawidłowo, a opłaty naliczane zgodnie z faktycznie przejechaną trasą, warto zainwestować w urządzenie pokładowe GPS, takie jak e-TOLLGPS.

Udostępnij
0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Opinie
Zobacz wszystkie komentarze

Skontakuj się z naszym ekspertem

+48 537 663 990

Zadzwoń
0
Chętnie poznamy Twoją opinię, prosimy o komentarz.x