Czas pracy kierowcy jest jednym z najważniejszych tematów w branży transportowej, zwłaszcza gdy w grę wchodzi jazda w podwójnej obsadzie. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy po prostu dwóch kierowców w kabinie i problem zmęczenia znika, rzeczywistość okazuje się o wiele bardziej złożona. Z naszego doświadczenia wynika, że niewłaściwe rozumienie zasad dotyczących czasu pracy kierowcy w podwójnej obsadzie może prowadzić nie tylko do niepotrzebnych mandatów, ale też do ryzyka dla bezpieczeństwa – zarówno kierowców, jak i innych uczestników ruchu drogowego.
Na czym polega jazda w podwójnej obsadzie?
Jazda w podwójnej obsadzie to nic innego jak podróż, w której w pojeździe obecnych jest dwóch kierowców – jeden prowadzi, drugi odpoczywa. Takie rozwiązanie pozwala na dłuższe przemieszczanie się bez konieczności wielogodzinnych postojów, a więc jest idealne w transporcie międzynarodowym, gdzie czas dostawy często decyduje o konkurencyjności firmy. Nie chodzi jednak wyłącznie o to, żeby szybciej dotrzeć z punktu A do punktu B – w parze z tą formą jazdy musi iść znajomość przepisów, które precyzują, jak dokładnie powinien wyglądać czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie.
Jazda w podwójnej obsadzie a czas pracy kierowcy
Z punktu widzenia przepisów, czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie różni się od tego w przypadku kierowcy samotnie wykonującego przewóz. W załodze dwuosobowej kierowcy mogą prowadzić pojazd na zmianę, ale tylko przez ograniczony czas – nie można zapominać, że mimo że jeden z kierowców odpoczywa, drugi pracuje, a więc liczony jest jego aktywny czas pracy. Co więcej, kierowca, który nie prowadzi pojazdu, nie zawsze ma zapewniony pełnowartościowy odpoczynek – jeśli czas spędzony w kabinie nie spełnia warunków odpoczynku, może nie zostać uznany za przerwę. W praktyce oznacza to, że chociaż jazda w duecie może być efektywnym rozwiązaniem, nie daje ona nieograniczonej swobody – wręcz przeciwnie, wymaga precyzyjnego planowania, kontrolowania i dokumentowania każdego etapu podróży.
Ile godzin mogą pracować kierowcy w podwójnej obsadzie?
To pytanie z pozoru proste, a jednak bardzo często sprawia problemy nawet doświadczonym menedżerom flot. Zgodnie z przepisami, w podwójnej obsadzie maksymalny czas prowadzenia pojazdu przez załogę wynosi 20 godzin w ciągu 24 godzin, z czego każdy kierowca nie może przekroczyć 9 godzin dziennie (lub 10 godzin dwukrotnie w tygodniu). Jednak w praktyce trzeba pamiętać o odpowiednich przerwach – przynajmniej 45 minut po 4,5 godziny jazdy – i odpowiednim dobowym odpoczynku, który może wynieść 9 godzin w skróconym trybie. Zatem jeśli zastanawiasz się, ile godzin mogą pracować kierowcy w podwójnej obsadzie, odpowiedź brzmi: to zależy od tego, jak zaplanujesz im trasę i odpoczynek. Dlatego w GEONAVI zwracamy szczególną uwagę na dokładną analizę czasu jazdy, przerw i odpoczynków – tak, aby Twoja firma działała zgodnie z przepisami i bezpiecznie.
Czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie – bezpieczeństwo
Nie możemy zapominać, że za każdym przepisem dotyczącym czasu pracy stoi konkretna intencja – ochrona zdrowia i życia ludzi. Zmęczony kierowca, niezależnie od tego, czy jedzie sam, czy z partnerem w kabinie, staje się realnym zagrożeniem na drodze. Z naszego doświadczenia wiemy, że jazda w podwójnej obsadzie daje złudne poczucie bezpieczeństwa – bo przecież zawsze można się zmienić, prawda? Problem w tym, że jeśli nie kontrolujesz rzeczywistego czasu odpoczynku, Twoi kierowcy mogą nie być w pełni wypoczęci, a to rodzi ryzyko.
Czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie rozliczany w GEONAVI
W GEONAVI wiemy, że każda minuta pracy Twoich kierowców to koszt, obowiązek, ale też odpowiedzialność. Dlatego nasz system został stworzony właśnie po to, by umożliwić Ci precyzyjne monitorowanie, dokumentowanie i rozliczanie każdej godziny pracy – niezależnie od tego, czy mówimy o jeździe pojedynczej, czy podwójnej. Dzięki funkcji zdalnego odczytu danych z tachografów oraz możliwości śledzenia tras w czasie rzeczywistym, możemy dokładnie pokazać, jak wygląda czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie i w razie potrzeby pomóc w jego korekcie.