DMC – dopuszczalne naciski na osie w Europie
W transporcie drogowym jednym z istotnych parametrów technicznych, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo oraz stan infrastruktury, są dopuszczalne naciski na osie pojazdów. Choć często utożsamiane z dopuszczalną masą całkowitą, stanowią one odrębne zagadnienie regulowane szczegółowymi przepisami. W Europie obowiązują różne limity, które mogą się znacząco różnić w zależności od kraju. W niniejszym artykule przyjrzymy się, czym dokładnie są dopuszczalne naciski na osie oraz jak wygląda ich uregulowanie na terenie Unii Europejskiej.
Dopuszczalne naciski na osie – co to znaczy?
Dopuszczalny nacisk na oś to maksymalna siła, jaką koła jednej osi pojazdu mogą wywierać na nawierzchnię drogi bez powodowania jej uszkodzeń. Wartość ta jest ściśle regulowana przepisami prawa i zależy od rodzaju osi (napędowa lub nienapędowa), liczby osi oraz ich wzajemnego rozstawu.
Przekroczenie dopuszczalnych nacisków może prowadzić do poważnych konsekwencji, m.in. takich jak nałożenie kar finansowych na przewoźników. Wysokość kar zależy od stopnia przekroczenia norm i może sięgać nawet 20 000 zł.
Dopuszczalne naciski na osie w Europie
Dopuszczalne naciski na osie w Europie są regulowane przepisami krajowymi i różnią się w zależności od państwa.
Dopuszczalne naciski na osie w Polsce
W Polsce maksymalny nacisk na pojedynczą oś napędową wynosi 11,5 tony. Jednak zarządcy dróg mogą wprowadzać ograniczenia do 10 lub 8 ton na określonych odcinkach w celu ochrony nawierzchni. Dla grupy dwóch osi nienapędowych dopuszczalne naciski zależą od odległości między osiami:
– mniej niż 1 m: 11 ton
– 1,0–1,3 m: 16 ton
– 1,3–1,8 m: 18 ton
– 1,8 m lub więcej: 20 ton
Dla osi potrójnych naciski wynoszą od 21 do 24 ton, w zależności od konfiguracji.
Dopuszczalne naciski na osie w Niemczech
Przyglądając się §34 StVZO, maksymalne dopuszczalne naciski na osie w Niemczech wynoszą:
– Pojedyncza oś nienapędowa: do 10 ton,
– Pojedyncza oś napędowa: do 11,5 tony,
– Podwójna oś: zależy od rozstawu osi, maksymalnie od 11,5 tony (przy rozstawie poniżej 1,0 m) do 19 ton (przy rozstawie od 1,3 m do mniej niż 1,8 m, z pewnymi warunkami),
– Potrójna oś: w zależności od rozstawu osi, maksymalnie od 21 ton (przy rozstawie nie większym niż 1,3 m) do 24 ton (przy rozstawie powyżej 1,3 m i nie większym niż 1,4 m).
Dopuszczalne naciski na osie we Francji
We Francji dla pojazdów jednoczłonowych maksymalny nacisk na oś pojedynczą napędową wynosi 13 ton. Dla osi podwójnych (bliźniaczych) dopuszczalne naciski zależą od odległości między osiami:
– mniej niż 1,00 m: 11,5 tony,
– 1,00–1,30 m: 16 ton,
– 1,30–1,80 m: 18 ton,
– 1,80 m lub więcej: 19 ton.
Dla zespołów pojazdów (np. ciągnik siodłowy z naczepą) oś potrójna ma dopuszczalne naciski od 21 do 27 ton, w zależności od odległości między skrajnymi osiami.
Dopuszczalne naciski na osie we Włoszech
Maksymalne wartości we Włoszech to 11,5 tony na pojedynczej osi napędowej, 10 ton na pojedynczej osi nienapędowej oraz do 19 ton na osi podwójnej, w zależności od rozstawu osi.
Dopuszczalne naciski na osie w Hiszpanii
Maksymalny dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś napędową w Hiszpanii wynosi 11,5 tony. Dla osi podwójnych wartości są uzależnione od rozstawu osi: od 16 ton (przy rozstawie poniżej 1 metra) do 20 ton (przy rozstawie powyżej 1,8 metra). W przypadku osi potrójnych naciski wynoszą od 21 do 24 ton, zależnie od ustawienia.
Kto powinien wiedzieć, jakie są dopuszczalne naciski na osie w Europie?
Informacje o dopuszczalnych naciskach na osie w Europie powinny być dobrze znane wszystkim uczestnikom branży transportowej – od właścicieli firm przewozowych, przez logistyków, aż po kierowców realizujących międzynarodowe trasy. Niewłaściwe rozłożenie masy ładunku czy przekroczenie dopuszczalnych wartości może mieć poważne konsekwencje. Właśnie dlatego tak istotne jest korzystanie z profesjonalnych rozwiązań wspierających transport, takich jak te oferowane przez nasz zespół Geonavi. Dzięki naszemu monitoringowi GPS do pojazdów i bieżącym odczycie nacisku na oś oraz masy całkowitej, można znacząco zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność realizowanych przewozów.