organizacja transportu całopojazdowego

Transport całopojazdowy – na czym polega i jak go zorganizować?

18 kwietnia 2023
czas czytania: 4 min
czas czytania: 4 min

Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamow.e-tollgps.pl

Stojący w opozycji do transportu drobnicowego transport całopojazdowy jest stosowany przede wszystkim wtedy, gdy istnieje potrzeba realizacji szybkiej, bezpośredniej dostawy ładunku o dużym gabarycie. Na czym dokładnie polega i jakie są jego zalety? Jak zorganizować przewóz całopojazdowy? Przeczytaj, aby poznać odpowiedzi!

Przewóz całopojazdowy a drobnicowy – co warto wiedzieć?

Przewóz drobnicowy i całopojazdowy to dwa najczęściej realizowane typy transportu. Spełniają one różne potrzeby i mają odmienne funkcje, dlatego warto znać różnicę pomiędzy nimi. Przewóz całopojazdowy (znany również jako FTL – Full Truck Load) polega na wynajęciu całej przestrzeni ładunkowej pojazdu i zleceniu transportu ładunku ze wskazanego punktu do określonego celu. Najczęściej tego typu przejazdy są realizowane przez samochody ciężarowe, ale zdarza się, że używa się również innych typów pojazdów.

Transport drobnicowy polega natomiast na zajęciu jedynie części przestrzeni ładunkowej pojazdu. W ramach jednego zlecenia transportowego przewożone są ładunki od różnych zleceniodawców. Oznacza to, że po drodze zwykle realizowane są postoje i nierzadko wielokrotny przeładunek. Dzięki temu każdy z ładunków drobnicowych dociera we wskazane miejsce, jednak ich trasa jest dłuższa i nieco bardziej skomplikowana. Ponadto przewóz całopojazdowy i drobnicowy różnią się także:

  • czasem dostawy – w przypadku przewozów całopojazdowych zwykle jest on krótszy i bardziej przewidywalny; możliwe jest dokładne określenie terminu i czasu dojazdu transportu na miejsce;
  • poziomem bezpieczeństwa – w przypadku transportu całopojazdowego ryzyko opóźnień i zgubienia towaru jest mniejsze;
  • ceną – w przypadku przewozu całopojazdowego zwykle jest ona wyższa, ale zleceniodawca może w dowolny sposób zapełnić przestrzeń ładunkową.

Co zatem wybrać – przewóz całopojazdowy czy drobnicowy? Zależy to przede wszystkim od potrzeb zleceniodawcy.

Przewóz całopojazdowy a drobnicowy – najważniejsze różnice – geonavi.com.pl
Przewóz całopojazdowy pozwala na dowolne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej pojazdu. Może obejmować jeden duży ładunek lub też towary na paletach, w pudłach, skrzyniach czy koszach – w zależności od potrzeb zleceniodawcy.

Przewozy całopojazdowy – najważniejsze zalety

Dlaczego warto wybrać właśnie transport całopojazdowy? Jest to na pewno najkorzystniejsze rozwiązanie w przypadku chęci przewiezienia dużej ilości towaru lub też ładunku wielkogabarytowego.

Do niewątpliwych zalet przewozów całopojazdowych należy też szybkość realizacji. Zlecenie jest proste – obejmuje jedynie załadunek, przewóz z punktu A do punktu B i rozładunek, co minimalizuje ryzyko opóźnień i pozwala dostarczyć towar w możliwie najkrótszym czasie. Tego typu zlecenia dają też możliwość doboru odpowiedniego taboru dla maksymalnie bezpiecznej i sprawnej realizacji.

Transport całopojazdowy jest ponadto elastyczny – oznacza to możliwość dostosowania się do wymagań zleceniodawcy. Dlatego jest wybierany najczęściej w przypadku wymagających zadań.

Jak zorganizować przewóz całopojazdowy?

Jeśli chcesz przewieźć ładunek całopojazdowy z punktu A do punktu B, wystarczy zwrócić się do firmy transportowej, która realizuje tego typu zlecenia. Po znalezieniu odpowiedniego przewoźnika należy natomiast ustalić warunki dotyczące m.in.:

  • miejsca załadunku i rozładunku,
  • trasy przejazdu,
  • gabarytów przewożonego towaru (wymiarów, wagi),
  • szczególnych wymagań (dotyczących np. zabudowy naczepy).

Jak firmy transportowe organizują przewozy całopojazdowe? Po ustaleniu wymagań zleceniodawcy przewoźnik analizuje wymagania związane z typem, wymiarami i wagą ładunku, następnie dobiera odpowiednią flotę i planuje trasę. Jeśli ładunek całopojazdowy zawiera np. towary uważane za niebezpieczne, konieczne jest również wykorzystanie odpowiednio przystosowanych pojazdów i kierowców ze szczególnymi uprawnieniami.

We wskazanym terminie dochodzi do realizacji zlecenia. Sama spedycja jest nieskomplikowana, choć transport całopojazdowy międzynarodowy wymaga dodatkowych uprawnień (takich jak licencja wspólnotowa) i dokumentacji oraz respektowania prawa państw, przez które przebiega trasa. Zawsze konieczne jest również przestrzeganie przepisów związanych z czasem pracy i wynagrodzeniem kierowców.

W organizacji transportu całopojazdowego przewoźników coraz częściej wspierają nowoczesne technologie, np. urządzenia do monitoringu GPS. Dzięki nim możliwe jest stałe śledzenie trasy pojazdu w czasie rzeczywistym (a także udostępnienie tych danych zleceniodawcy), wygodne rozliczanie przejazdów e-TOLL czy SENT, optymalizowanie kosztów przewozu oraz monitorowanie czasu pracy kierowców. Dane GPS pomagają też w razie ewentualnych sporów ze zleceniodawcą (np. w zakresie niedotrzymania umówionego terminu dostawy) i usprawniają komunikację z kierowcą.

Sprawdź też: Monitoring GPS pojazdów – skuteczna optymalizacja kosztów transportu drogowego

Chcesz dowiedzieć się więcej o branży transportowej i możliwościach wykorzystania monitoringu GPS? Sprawdź pozostałe treści na naszym blogu.

Udostępnij
0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Opinie
Zobacz wszystkie komentarze

Skontakuj się z naszym ekspertem

+48 537 663 990

Zadzwoń
0
Chętnie poznamy Twoją opinię, prosimy o komentarz.x